Hemmadag & Gnistas sök

Henrik sov dåligt i natt pga förkylning så idag stannade vi hemma. Har lite att plocka med och Henrik får tillbringa förmidagen framför TV’n…till eftermiddagen tar vi nog och åker en sväng med Gnista.
 
Så till gårdagens sök som inte var mycket att "hänga i julgran". Figgarna fick ligga på djupet och jag ville att hon skulle ta egen rulle. På väg fram till rutan "bråkade" jag lite med henne om ordning och reda, så redan där blev hon lite sur på mig men gjorde ändå det hon skulle (även om hon inte var helt nöjd med arrangemanget-kuligare att ligga på och dra fram till rutan). Vid starten satte jag ner henne, missuppfattade vart starten var så det blev 10 m jag lämnade henne istället för de vanliga fem (jag sätter henne ner och går fram till starten för att kolla rutan innan jag går tillbaka och tar henne på "här" fram till förata skick-en rutual), hon reste sig och man riktigt såg den uppdämda energin från att jag haft henne under "ordning och reda" komma ut. Brydde sig inte om mina rop utan sprang ut till första figge som fick resa sig innan hon kom (utan rulle). Samlade ihop oss och skickade på figge ett, tog inte rullen förrän andra gången jag skickade. Figge 2 tog hon rullen hos med en gång. Figge 3 tog rullen andra gången. Figge 4 tog rullen andra gången. Figge 5 många skick och jag gick med ut innan hon tog rullen. Figge 6 låg lite halvt dold i ett pressenning-tält och där tog hon rullen andra gången jag skickade.
 
Under eftersnacket framkom lite olika idéer om hur jag skulle göra nu….bygga figurantintresse, hittaövningar… Det finns ju liksom olika sätt att se på det hela, här är några:
1. Hon vet vad hon ska göra men provar om andra varianter kan ge utdelning eller göra så att hon får hjälp av figurant eller mig.
Jag lutar mot den första, hon vet vad hon ska göra men testar om andra varianter kan ge utdelning. Det är därför jag vill jobba mycket med markeringar för att överbevisa henne att "leken kan bara gå till på ett sätt". Även om det blir utdelning för rätt handlingar så finns det också ett slags socialt krav…eller hur man nu ska se på det…det är viktigt att hon kommer till mig med rullen för annars så får man inget påvis.
2. Hon vet inte vad hon ska göra.
Hon markerar väldigt bra NÄR hon markerar så nog tror jag att hon VET vad hon ska göra…egentligen.
3. Hon måste få en bättre belöning hos figuranten, bygga påviset först innan markeringar läggs in.
Visst skulle man önska ett bättre figurantintresse men vad kan figgarna göra för att bli ännu bättre? Lek kan man ta till men då ställer det väldigt stora krav på figuranterna att hela tiden leka så att hon tycker att det är superkul och det tror jag kan vara svårt eftersom hennes bästa lekar med föremål leker hon oftast själv… Tycker hon figuranter som erbjuder lek är tråkiga så har man liksom inte fått fram rätt saker i alla fall. Tubgodis tycker hon är vansinnigt gott och är lätt att hantera.
 
Hur jag ska gå vidare blir nog att jag fortsätter med markeringar men går tillbaka och gör det på korta avstånd men istället lägger in lite dolda figgar så att hon får fundera lite på det. Jag tyckte nämligen att hon såg ut att tycka det var kul på den halvdolda sista figgen. Så man kanske ska prova lite "Ullis-spänning".Blinkning Belönigen hos figgarna får också i fortsättningen var mjukost.
 
Så sorry brudar jag kör på så här….men tack för idéerna!Mycket glad
 
 
 

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar