Apporteringar på längden, bredden & tvären

Jobbar även i natt och har en timma kvar innan det är hemgång så jag passar på att skriva lite om gårdagens hundaktivering/träning…
 
Gnista
Träapport, först à la ettan, dvs bara sitta vid sidan och vänta på kommando och först då ta den framhållna apporten och sen hålla tills jag har tagit i den och sagt "loss" Det gick riktigt bra, men fortfarande lite ivrig att ta den. Håller fint den stilla i munnen.
Körde sen lite stadgeträning, hon är ju en notorisk tjuvstartare… Gjorde i alla fall som här om dan, alltså satte kvar Gnista medan jag gick iväg ca 15 m, la ner apporten och ställde mig i sidled från apporten ca 3 m ut. Om hon tjuvstartade gick jag fram och tog bort apporten och så gjorde vi om, medan om hon inväntade kommando fick hon ta den och göra ingång hos mig. Tror hon bara tjuvstartade en gång faktiskt.
Slutligen körde jag några tävlingsmässiga apporteringar och då fick jag en tjuvstart, tendenser till att hon travar in och så en gång började hon rulla den i munnen. Tjuvstarterna är det ju "bara" att jobba vidare med, kanske med en apportvakt som kan ta bort den när Gnista tjuvstartar…eller kanske ett kortkoppel som jag kan hålla i lite grand för att hindra henne…så som jag tycker om att träna så är det nog det förstnämnda som ligger närmast till hands. Rullandet och tempot går lite hand i hand, ökar hon farten så hinner hon inte tugga…alltså öka värdet av avlämnandet! Då är jag säker på att både fart kommer att öka och rullandet kommer att försvinna.
Tungapport först bara ingångar, hon håller i den och gör helt okej ingångar MEN hon håller inte apporten ordentligt utan den hamnar på sniskan i munnen och det ser ganska obekvämt ut (även om hon håller fast). Med ett sånt grepp har jag svårt att se en galopp i ingången…alltså tränade vi bara gripanden en stund. Först höll jag apporten händerna (medan jag backade) så hon skulle kunna gripa mitt på…gjorde hon det bra så fick hon en ingång, ett avlämnande och en kastad gappayrulle. Tog hon däremot fel så att apporten hamnade på sniskan bröt jag och så fick hon göra om. Ska fortsätta träna detta för det känns som om det kommer att funka. Efter ett tag blandade jag in att hon fick ta den från backen, då blev det nog lite svårare.
Inkallning med stå och ligg först la jag gappayrullen bakom Gnista och så lämnade jag henne liggande nästan hela planens längd (ca 90 m) innan jag gjorde en inkallning ända intill mig med ingång och när hon satt hos mig klappade jag henne en gång och så sa jag "varsågod" varpå hon fick springa tillbaka och ta rullen. Bra fart och nja, inte helt okej ingång men inte heller riktigt bra. Andra gången la jag rullen bakom igen och så lämnade jag henne drygt halva sträckan, där kallade jag in och kommenderade när hon var halvvägs "stå"…det gjorde hon ganska så fint, kanske något steg för mycket men hon har ju en jäkla fart så då går det ju åt lite bromssträcka. När hon stått en liten stund kastade jag rullen bakom henne som belöning. Efter lite lek ställde jag henne ungefär där jag stoppat henne och så la jag rullen åter igen bakom och så backade jag därifrån nästan till änden av planen, kallade in och kommenderade "ligg" (med kraftigt dk eftersom vi inte gjort ink. m. ligg så värst många gånger), JÄTTEFINT!!! Kastade rullen bakom här också, efter en liten stunds lek la jag ner henne på platsen jag kommenderat "ligg" och så gjorde vi ingången…jättebra!
Vad var då syftet med det här då? Jo, jag ville testa lite och "smaka" på inkallning med stå och ligg i "elitutförande" även om hon inte riktigt är klar för den… 
Kryp okej men idag var hon ofokuserad och då blir det luft under magen och så rinner hon iväg lite väl långt ibland.
Ställande och läggande under baklängesfot och under gång jodå det går bara bra, okej, en gång blev det ett ligg istället för stå…
 
Ida
Metallapportering testade att lämna henne ca 10 m sen gå ut vinkelrätt från apporten ungefär lika långt och det gick väl hyfsat…i alla fall bättre är något annat. Så vi får exprimentera vidare.
Fritt följ jorrå okej i mellanåt men så ibland blev det lite buffigt.
 
33 minuter kvar sen är det SEEEEEMMMMEEEEESSSSSTEEEEERRRRRR!!!!!Skrattar

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Apporteringar på längden, bredden & tvären

  1. Ullis skriver:

    grattis till semestern Anna!!!!!!!

  2. Anna skriver:

    tack, tack!!! håll ut du, nån gång kommer den till dej oxå…:D

Lämna en kommentar