Vacker höstprommis & att vänta

Henrik var på bad-kalas idag i badhuset, kul sätt att anordna barnkalas som Henrik uppskattade. Efter jag lämnat av honom så drog jag iväg ut i den vackra höstdagen med hundarna. Egentligen hade jag tänkt att spåra, men när inspirationen lyser med sin frånvaro så var det bäst att låta bli. Jag åkte till Torps sandtag istället, det har blivit mycket större än när jag som tonåring rejsade gotlandsruss genom det. Skönt att kunna ha hundarna lösa och kunna koppla av, men nu får jag hålla efter Gnista som är riktigt bitchig mot Ida nu.

Gnista var faktiskt ganska så tyst idag och jobbade med bra koncentration, så baske mig att vi ska få till en bra lydnad! Till vintern får jag sikta in mig på lydnadstävlingar i ridhus för att få tävlingsrutinen eftersom jag inte kommer att få ihop så många brukstävlingar i år. Jag har tidigare tänkt att Gnista inte störs av tävlingssituationen och inte behöver träna på det…fast nu har jag väl insett att även om hon inte bryr sig om miljöer så är det fördröjda belöningar som stör ut henne och skapar ljud…

Under passet sattes fritt följ, ställande under gång, inkallning och ställande under gång samman i olika konstelationer medan kryp och fjärr tränades var för sig.

Fritt följ – Mest bra position och bra driv, ett par sneda halter men överlag tror jag de var ganska raka. I ett par ingångar var halterna sneda också. Inspirerad av krypets stillaliggande så testade jag att bara stå stilla, ha kongen som extern belöning och sen bara stå och räkna. Tittade hon bort så började jag från början med min tysta räkning. Efter 10 tyckte hon något skulle hända så då provade hon ligganden, men jag tog henne bara lätt i halsbandet och satte upp henne igen. Det är inte en så dum övning, för att bara vara passiv utan att något ska hända är ju också nyttigt.

Läggande under gång – Bra tror jag, men hon lät lite då jag lämnade henne…

Inkallning – Bra och när vi kör full inkallning är ingångarna ganska bra.

Ställande under gång – Hon fortsätter med sina snygga ”hopp-stå”, bra stadga och tyst.

Fjärrdirrigering, skiftesteknik – Hon har en bra grundteknink på alla skiften eftersom jag alltid varit väldigt noga med det, men nu vill jag ha flera skiften på raken med bibehållen teknik och då stod jag nära och belönade snabbt med godis i rätt position. I början sa jag nästan bara kommandot och sen tog jag snabbt godishanden dit hon skulle söka sig, efter några skiften fick hon göra skiftet utan hjälp och sen belönade jag på rätt plats.

Kryp – Som jag har gjort det de senaste gångerna, mycket stillaliggande men även några krypsteg. Provade utan utlagd externbelöning och då hämnar hon framför fötterna på mig, MEN hon känns betydligt förigare och att hon kan söka sig in i position igen då jag påminner henne.

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar