Varg, hund & inlärning

Nu har jag skrivit det här inlägget i omgångar och inser att jag borde ha skrivit hela inlägget i word och sen fört över det hit eftersom rutan i wordpress är irriterande liten och gör det svårt att få överblick. Nu får det i alla fall vara såhär…fortfarande kan jag komma att fylla på inlägget för kvällen var väldigt innehållsrik!

Efter jobbet åkte jag till Fjugesta som ligger några mil utanför Kumla, där hade Klickerklok bjudit in till seminarium med Tobias Gustavsson från Viltskadecenter, Grimsö forskningsstation. Texten nedan som är röd är saxat från ifrån Klickerkloks inbjudan till denna kväll och det som är svart och kursivt är mina anteckningar från kvällen.

Seminariet syftar till att med en vetenskaplig grund nyansera diskussionen om dressyrmetoder, inlärning och hunduppfostran.
Under kvällen varvas korta föreläsningar med en avslutande diskussion.
Kvällen började med en presentation av Viltskadecenters verksamhet  och främst den del Tobias arbetade med, dvs att arbeta med de besiktningshundar (en doldis bland tjänstehundar) som tränas till att spåra varg, björn och lo. De arbetar med två sorters besiktningshundar, dels de som ska kunna spåra tidigare nämnda rovdjur och dels de som är mer specialiserade och även ska visa vilket av dessa djur det är genom att markera på olika sätt. De arbetar också bl a med hur hunden spårar, hur avgör hunden åt vilket håll spåret går och på hur kort sträcka? Hur spårar hunden bäst, snabbt eller långsamt? Det har visat sig i deras undersökningar att de snabba spårhundarna kom längre i spåret.
Sen pratade han om dominans, olika definitioner och varför det är ett så svårt begrepp att använda.
Han avslutade sen med att prata om inlärning och vad som kännetecknar en bra metod.  

Följande ämnen kommer att tas upp:
Hundträning och vetenskap – Hur har de med varandra att göra? Kan man säga att en träningsmetod är vetenskapligt baserad? Hur väl är träningsmetoderna förankrade i modern forskning om inlärningsteori och …etologi?
Tobias menade på att väldigt mycket hundträning är ”kvasivetenskaplig”, dvs inte alls vetenskapligt prövad utan bara tyckanden. Mycket av den hundlitteratur som finns bygger på författarens egna erfarenheter och tyckanden och hänvisning till källor finns knappast alls. Något som också är ganska vanligt i hundsammanhang är ”gurus” som inte ifrågasätts.

Dessutom har väldigt lite forskning gjorts på hur hundar lär sig, så här finns det mycket forskning att göra. Vill man utföra sin egna ”forskning” om metoders effektivitet kan man dokumentera sin träning genom att sätta upp mätbara mål, föra träningsdagbok, utvädrera osv. 
 
Att använda bestraffning och belöning vid hundträning – Vad är sant och vad är falskt? Vad är rätt och fel?
I arbetet med att skrämma bort vargar som håller sig för nära bebyggelse har de sett vad det är som ger resultat, dvs när vargarna lärt sig att inte komma. Att skrämma bort med buller och bång och gummikulor skapar mer rädsla för en viss plats eller vissa förutsättningar. Det som istället gett resultat är att ta bort det som drar (belöningen) om det så är slaktrester, mat, löptik, då drar vargen vidare. Det här kan man föra vidare till hundträning och fråga sig om då korrigering är effektivt? Skapar man verkligen en förståelse för vad hunden inte ska göra? 
”En hund gör det som tidigare lönat sig.” 
”En hund tar med sig flockens språk.”
När man debatterar metoder så är det tråkigt när det blir två läger…den mjuka och den hårda linjen…men vad är mjuk och vad är hård? Är verkligen dessa sidor homogena? Det blir en bätte och mer konstruktiv diskussion om man är saklig och inte pratar i termerna rätt och fel.
Fundera ut vad som är just DIN metod och upp till bevis, visa att du har en bra metod!
 
Fostran och inlärning av moment – Är det någon skillnad?
Varför hör man ganska ofta att tävlingsträningen sker rakt igenom positivt, men däremot förväntar sig samma person att vardagsludnaden bara ska funka och den lärs in med mer aversiva metoder? Varför använda sig av olika metoder, kan inte det förvirra hunden?
 
Habituering (lära sig strunta i ovässentliga retningar), ett tillfälligt tillstånd, dishabituering är snart gjord. Att minska en medfödd respons. Orsakas av upprepad presentation av samma stimulus, att hålla sig strax under tröskelvärdet.
Sensitisering (att lära sig uppmärksamma vissa retningar) att öka respons på från början neutralt stimulus. Att ligga över tröskelvärdet.
Det finns risk att man i habituering skapar ett problem, tex träna bort viltintresse på en hund som inte hade problemet från början kan leda till ökat viltintresse, då har istället en sensitiering skett.
 
Klassisk betingning – en händelse leder till en annan händelse, att accosiera två händelser med varandra. Hur det sker finns det olika åsikter om, reflexmässigt eller om det är mer komplicerat än så. CS-betingat stimuli. US-obetingat stimuli. ”Pavlovs hundar.” CS-R, stimulus-respons (reflex), en behavouristisk modell, klockan orsakar respons, omedveten om varför. CA-US-R, bygger på att en förväntan skapas som utlöser beteendet, klockan skapar tanke på mat (förväntan) som orsakar respons, kräver en medveten idé.
Vilken modell är då rätt? Många försök visar att båda färekommer.
 
Operant betingning – ett beteende leder till det beteendets konsekvens. Två typer av operant betingning (A) S-R, presentationen för att utföra beteendet. (B) S-R-US, kan förutse resultatet av beteendet. Operant betingning kan också ske med hjälper (styrd) eller utan (fri).
 
Det kan vara svårt att skilja operant från klassisk. Man vet väldigt lite om hur hundar fungerar och det är lite forskat om hur de lär sig.
Råd vid inlärning av nya beteenden: är beteendeförändringen kompatibel med responsen på belöningen som du erbjuder?
 
Extinktion (utsläckning) – stimulus leder ej till belöning. Till en början kan den uteblivna belöningen skapa mer respons för att efter ett tag avta. Efter en ”time-out” kan spontan återhämtning ske.

Vargen och hunden – Vad är sant och vad är falskt? Hur påverkar det hundträning och hundhållning?

 När man hänvisar till vargens beteende och vad som händer i vargflocken när man pratar om hund och hundträning så kan man fråga sig vad som är relevant att jämföra. Om man ser på tex Lars Fälts enkla modell av hundens flock så finns en kärna som är flocken, en yttre sfär som är bekanta och sen utanför den så finns främlingar. Gör man samma modell av vargens flock så finns det bara flock och främlingar.

Vargflockar i Skandinavium är familjeflockar med föräldrardjur, valpar och årsungar. Föräldradjuren går ofta tillsammans men flocken i övrigt är ofta spridd i reviret. Här ser man därför inte den rollfördelning som kan finnas i större flockar. 

Hunden är en biologisk succé och kan leva nästan vart som helst, men vad är typiskt ”hund”?

Dominans och ledarskap – Vad är vad och hur påverkar det hundhållning och hundträning?

Tobias pratade en del o0m dominans, vad är en dominant hund? Kan man vara dominant utan att ha någon att dominera över? Därom tvistar de lärde och åsikterna går isär. Ledarskap blev det inte så mycket om.

Tobias fick frågan om han kunde uttala sig då Cesar Milan var på tapeten för ett tag sen. För att kunna uttala sig så satte han sig och såg alla avsnitt som han kom åt. Det dom var genomgående för hans metorer var att hindra hunden mer än att lära hunden.

Även bestraffningar tillämpades och vad är då problemen med bestraffning?  Beteenden undertrycks, de försvinner inte. När man börjar bestraffa undertrycks alla beteenden, hunden blir hämmad och inaktiv, ”perfect pet”. Att bestraffa är ofta ingen permanent lösning.

I hundprogram överlag ser man inte så mycket hundträning som går ut på att lära hunden något.

Vad är en bra metod? Effektiv, etisk, rolig för både hund och människa kom åhörarskaran fram till.

”Vart går gränsen för vad man får göra?”, vart går min gräns?, hur har den förändrats över tiden?

”Bättre göra fel med belöningar än med bestraffningar.” 

Föredragshållarna Tobias Gustavsson och Jens Karlsson är verksamma inom varg- och hundforskningen vid Grimsö Forskningsstation, SLU
Nu var det bara Tobias då Jens var sjuk, men det var en riktigt bra föreläsning!

 

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s