Skicklighet med tajming

Inget sök idag men ett par ganska så bra lydnadspass blev det med Gnista.

Kedja: fritt följ-läggande under gång-inkallning-ställande under gång-fritt följ Hon går bättre och bättre ju längre fram i kedjan vi kommer och från ett så smått oengagerat fritt följ så blir det ganska bra tryck i det även om positionen kan bli bättre. Några gånger gnällde hon till men det var inte mer än att jag gjorde halt och väntade ut (kedjan fortsätter inte förrän hon är tyst).  Rutan är hon riktigt taggad på oavsett om jag skickar från 10 m eller 25 m, idag hade jag target ca 5 m bakom rutan hela tiden. Bra riktning. Ett par gånger vände hon upp för tidigt, jag väntade ett par sekunder och fortsatte hon inte på egen hand till target så bröt jag och gjorde om från början. När hon vänder upp och stannar på eget bevåg så får hon inte betalt för det även om det är aldeles perfekt mitt i rutan…jag tror nämligen att om jag köper det här kommer hon att stanna tidigare och tidigare och jag vill ju att hon ska stanna på mitt kommando! Det blir en hel del springa till target och bara några gånger där jag kommenderar stå i rutan. Vid ett tillfälle gjorde hon så snyggt att jag fick rysningar, full fart till rutan och när jag ropade ”stanna” så vände hon upp i språnget på framtassarna. Men som sagt, det gäller att hon får betalt för rätt saker så det inte blir fel OCH att JAG blir skicklig i att tajma ståkommandot!!!! 🙂 Fjärrdirrigering: ligg-stå/stå-ligg och stadga Efter mycket spring när vi tränade rutan så var hon riktigt i gasen, så då bestämde jag mig för att jobba med fokus och koncentration. Skiftena i fjärrdirrigeringen på fokus på att baktassarna inte flyttar sig vare sig i skiftet eller efteråt. Jag stod nära och jobbade med omvänd lockning i stadgan. Riktigt bra gick det och hon gör snygga skiften, det är bara att bevara dem när jag ska börja öka avståndet. Rörde hon en baktass i skifte eller under ståendet så bröt jag övningen och började om.

Gnista fick promma med tre andra tikar, alla lösa och det gick så bra så…

Kedja: fritt följ-läggande under gång-inkallning med stå-rutan En ny kedja med nya moment, men det gick bra ändå. Läggandet blev först ett supersnyggt ”hopp-stå” men när vi gjorde om så blev det ett fint läggande, jag måste komma ihåg att sänka tonläget på rösten när det är läggande! Snyggt ställande i inkallningen men hon blir lite långsam in andra sträckan så det får vi jobba på…. Rutan finfint! Rutan Avslutade vi med några gånger och det gick fortsatt bra!

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar