Man skulle göra en lista & bra träning med nygamla idéer…

Idag var det varmt så först en sväng till sjön så hundarna fick simma lite innan det blev en klubbsväng.

Ruff fick under prommisen jobba endel med inkallning med handtarget och inkallning på ”hit”. Det går bra, full fart tillbaka…men det märks att när han förväntar sig kongen går det ännu lite snabbare än med korv. Även om han inte ratar korven som han förut kunde göra. Fritt följ med avstamp i baklängesfot, men idag var han inte helt med tycker jag, tappade honom lite i övergången mellan fram och baklängesfot, så vi körde bara liten stund. Uppbindning är något jag försummat, så det blev det lite av idag. Jag band upp honom och satt lite med ryggen/sidan till utan att titta på honom (trixade med mobilen istället), inte så populärt, men när han låg och var hyfsat lugn fick han komma därifrån. Idag fick han leka efteråt, men kanske skulle jag satt honom i bilen för att inte skapa förväntan i uppbindningen? Hmmm, tål att grunnas på… Konglek med samma regler som de två senaste gångerna och han släpper fortare. Lek med bitkudde tycker han är kul! Vi springer och springer. Han glider ur när vi kampar så jag skulle behöva hjälp av nån expert 🙂 .

Just ni känns det som att vi inte kommit så långt med något utan vi bara varit in och tassat på olika saker…så kanske skulle jag göra en slags checklista med sånt som jag vill att Ruff ska kunna och så en prioritering, för man kan ju faktiskt inte ta allt med en gång…ska fundera över det också! 😉

Eftersom jag hade ganska gott om tid så provade jag lite ”nygamla” idéer med Gnista. Jag började med att efter rastningsprommisen sätta mig på en stol vid plankanten och vänta medan hon sprang runt med kongen eller åt gräsklipp. Kom hon så frågade jag ”ska vi jobba?”, gick hon då iväg så fortsatte jag bara vänta. Efter ca 20 min så blev hon kvar när jag frågade, jag plockade av henne kongen och så körde vi fritt följ som var både tyst och fokuserat även om det var trixigt med många övergångar mellan vändningar och stegförflyttningar. Idag belönade jag flera gånger med att hon fick hålla i kongen medan hon satt (jag höll henne i halsbandet…bra att åka & kika på Lotta & Krazy :)), jag har inte fått det att funka så bra förut, men idag funkade det finnemang! Gick vidare med kvarsittande, satt kvar första gången, reste sig och kom efter jag vänt mig på andra, kom tredje efter jag vänt mig, satt fjärde och femte. När hon gick upp sa jag ”nähä” och så gick vi en sväng utanför plan då jag var tyst. Faktiskt så tyckte hon att det var lite undligt att inte få en ny chans med en gång, så hon gick väldigt uppmärksamt vid min sida även om jag inte hade henne under kommando 😉 . Belönade bra kvarsittanden med att gå fram och belöna med kongkamp och vinst. Kryp körde vi sen och av fyra kryp så var det bara ljud vid det andra och då tog vi en tyst liten prommis och då var hon om möjligt ännu lite mer tight intill sidan och uppmärksam.

Sammanfattningsvis ett riktigt lugnt, bra och trivsamt träningspass…så jag fortsätter med mina ”nygamla” idéer!

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar