Leverspår…

Idag skulle vi prova med strumpbyxa med lever under foten på Farley för att öka intresset att följa spåret med näsan i backen. Jag hade delat levern i morse och lagt den i frysen några timmar så att den var fryst. Den fick tina under resan så den var lite mjuk men inte slemgeggig. Så klippte jag itu ett par strumpbyxor, knut mitt på benet, leverklump och en knut till. Framme vid spårstarten satte jag fast dem under hålfoten genom att korsa över foten och runt benet innan jag knöt till. Sen gick jag mina småsteg. Vid slutet, efter ca 75 m, tog jag av strumpanordningen och la en kattmatsburk. Klev ut spåret och sen fick det ligga en stund.

Bilderna är tagna efter jag gått ut första spåret.

Image

ImageImage

När Farley skulle gå spåret var han ivrig och det luktade ganska spännande, men han gick av, stannade, vindade framåt i spåret…jag väntade tills han hade nosen i backen och då följde jag med. Mot slutet av spåret så började han visa rätt beteende. Kattmaten var väldigt god!

Fick i uppdrag att lägga ett nytt spår, hela vägen runt ett litet gärde på samma sätt. Lever under fötterna och kattmat i slutet.

Det andra spåret var han lite knölig i början, men det artade upp sig och efter första vinkeln gick han  som tåget :), helt okej tredje benet och sen var han av det före slutet, men tog upp det igen efter lite styrning.

Det verkar i alla fall att polletten trillade ner en bit i alla fall, så några ”leverspår” till blir det i veckan.

Fick tips om att Farley fram till spåret ska ha en uppgift, som att bära på något som inte är en leksak. Det kan få honom att inte varva upp sig så mycket. Värma en stund, sätta honom i bilen 5-10 min, ta ut honom och han får bära något till spåret… Ska prova lite så får vi se hur det går.

Gnista fick ett typ, u-spår med första vinkeln spetsig och den andra lite trubbig. Godis i start, några små depåer, godis i vinklarna och kattmat i slutet.

Inför upptaget fick hon ligga ner en kort stund innan vi tog oss fram till spårstarten. Hon drar ganska ordentligt och kan inte komma fram dit fort nog. Plockade en del av godiset i starten, men det är mest iväg som gäller. Spårarbetet var under hela spåret mycket bra, på rakorna går hon ganska exakt där hon ska gå. Vinklarna tycker jag att hon slarvade lite i…ska jobba mer med räta vinklar. I spetsen var hon i alla fall ända ut, så det är positivt, även om hon sen kollade lite åt fel håll. Apporterna, hmmm, ja, jag håller emot tills hon lägger sig även om det tar sin lilla tid. Fick tips att jobba mer med dom utanför spåret….det har jag ju gjort förut också, men nu fick jag en liten nytändning i motivation, så det ska vi träna mer. För det vore ju synd att inte kunna tävla FH-spår med henne när hon spårar så himla bra!

20140106 005

Snygge Ängsbackens Harro.

20140106 008

Ängsbackens Ystra spårar skitsnyggt långt bort över gärdet…struntade i de förledningar jag lagt ut med mina ”leverskor”.

20140106 013

 

Ängsbackens Arry, som är en riktigt läcker kille.

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar