En vecka i Strängnäs på patrullhundskurs

I slutet på förra året tog jag med Henrik på info om patrullhundskurs, tänkte att han skulle bli sugen att gå den med Vega. Nä han ville inte, men jag blev sugen och när jag insåg att den grundutbildning jag gick för typ 20 år sedan fortfarande räckte så hoppade jag på.

Har av det jag sett av Vega hittills dragit slutsatsen att detta kommer hon att vara duktig på och efter första internatveckan kan jag bara säga att jag hade rätt!

De tre kursveckor som kommer att genomföras under våren kommer att vara från söndag till lördag med späckat schema från morgon till kväll. Nu dröjer det 5 veckor till nästa vecka och sen är det bara en vecka mellan kursveckorna för att andra helgen i juni vara prov.

Alkov i sovsal och jag är förundrad över hur bra alla hundar fixade det. Nu fick alla varsin egen alkov och jag hade bur med och köpte kompostgaller. På kvällen låg vega I sängen en stund för att sen lägga sig i buren och på morgonen kom hon till sängen igen.

Veckan hade ett jättebra upplägg av rutinerade Hans Ekstrand (kurschef), Mini Larsson och Viljo Häikkilä (instruktörer).

Söndag – samling, passivitetsträning, hantering, ordning & reda

Måndag – belöningssystem, figurantintresse, funktionell lydnad, passivitet i skogen 20 min

Tisdag – figurantintresse, påvis, ljudmarkering, passivitet (fast bevakning) 45 min

Någon av instruktörerna som vega får vind på.

Onsdag – ljudmarkering, patrullering ljud, passivitet i skogen (fast bevakning) ca 60 min.

Torsdag – figurantintresse, påvisning, ljudmarkering, spår, spårupptag, hinderbana, lydnad.

Fredag – spår i skog och på gärde, passiv markering.

Lördag – lydnad, feedback från instruktörer inför hemmartäning.

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar