Lydnad & gruppmoment

Mörkt, mörkt, mörkt om kvällarna och då känns klubbens planer så välkomnande med sina starka strålkastare…alltså blev det en sväng dit ikväll också…

Gnista fick börja med kedja: ingång på plan+läggande under gång+inkallning+ställande under gång+fritt följ och det gick riktigt bra. Ett par små gnyenden under inledande fria följet, men ju längre hon går desto mer fokuserad blir hon och då också tyst! 🙂 Punkttränade sen fria följet och då svängarna, riktigt bra! Platsliggning när vi var själva, första gången låg hon kvar och fick belöning som jag brukar, dvs jag avslutar tävlingsmässigt, gör helt om marsch och efter en bit transport är det fullt ös med konglek. Vi fick sen tillfälle att göra sittande i grupp med Anja och Kristina. Gnista har ju aldrig gjort det förut men jag tänket att vi har ju tränat en del långa sittanden så det borde väl funka. Anja och Kristina blev informerade om att jag inte lämnade så länge och sen drog vi igång. Efter ca 15 sek var Gnista lite fundersam och tänkte lägga sig, jag sa sitt och gav ett handtecken och hon förblev sittande. Efter ca 25 sek gick jag tillbaka och belönade med köttbullebit innan jag lämnade henne igen. Nu satt hon fint tills jag gick tillbaka efter ytterligare ca 25 sek, lämnade igen och efter ca 15 sek tänkte hon lägga sig, jag sa att hon skulle sitta, hon satt och efter ca 10 sek gick jag tillbaka och tiden var ute. Jag lät henne sitta vid min sida en stund utan att jag gjorde något, sen vände vi helt om och jag belönade som vid platsliggning. För att vara premier så är jag supernöjd 🙂 ! Fast å andra sidan, även om vi inte gjort momentet förut så är hon ju en hyfsat genomtränad hund så det ska egentligen inte vara några problem… Sen följde platsliggning, det gick bra och jag sände ”goa vibbar” till henne och berömde när hon tittade på mig. Avslutade som ovan. Körde hopp innan vi åkte hem och idag var hon tyst och hoppade riktigt stiligt, men då var det ju förståss efter ett ganska rejält pass. Tävling i Västerås på lördag, bara att hoppas på att det går bra…vi får ta och åka i god tid så hon är väl uppvärmd och vi tagit oss över den inledande okoncentrationen.

Nero fick jobba med fria följet och eftersom det finns lite slarv så var det god kontakt och teknik vi tränade. Gick saktamarsch med många täta svängar och vändninger, han skötte sig bra och antalet vänstersvängar där jag INTE känner honom mot mitt ben blir fler. Gjorde sen tempoväxlingar, ökade på raksträckorna och sänkte om han släppte i kontakt eller inför svängarna. Duktig pojke! 🙂 För att liva upp det hela körde vi sen inkallning, den första gick bra men sen kom det ett par tjuvstarter när jag trevade i fickan…men jag tror att med ”Gnistas medicin” så ska det nog bli bra med Nero också 😉 .

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar