BSL1

Efter en sommar med allt för lite hundträning så åkte vi i alla fall till SK Kungsör och gjorde ett försök i BSL1.

Vi kom till en trevlig liten klubb och drog ”spiken”, men startnummer 1 i BSL1 med tre startande i BSL1 så var det ett bra nummer! Vi fick först vänta på klubben medan IPO-hundarna åkte iväg till sina spår. Efter ett tag kom funktionär tillbaka och vi fick lägga våra spår på gångavstånd från stugan. När domaren kom tillbaka så var det dax…

Farley var speedad, men när jag släppte på spåret spårade han riktigt bra. Bra start, okej första sträcka, hög näsa på andrasträckan men gick i spåret och tredje var hans bästa sträcka. Vinklarna gick han över en bit men stoppade upp och var snabbt tillbaka på spåret. Han fick mycket god-tillfredsställande på de olika delarna, förutom apporterna som han bara stannade till vid. Alltså blev det bristfälligt på båda. Summan av kardemumman blev 71 p. Så har vi apporterna med oss så kan det kanske bli ganska fina spårpoäng.

Sen dröjde det ett tag innan vi fick gå lydnad, Farley var fortsatt superspeedad och jag försökte gå ganska mycket och träna lydnad för att han skulle landa, men idag fick jag inte till balansen. Jag är i alla fall glad över att vi hade startnummer 1 och fick köra lydnaden först och direkt där efter platsliggning.

Ingång på plan och hälsning gick okej. Farley började redan här låta, men han gick okej. Transport till startpunkt med lite dubbelkommandon och på startpunkten blev det lite strul och han trampade runt innan vi kom på plats. Fria följet gick sådär, han lät och släppte kontakten ett par gånger men med och hade fin kontakt under större delen av programmet. Planen var plaskblöt och när jag skulle skifta från språng- till saktamarsch gled bara fötterna och jag halkade på hela ryggen……bara att ta sig upp igen och fortsätta programmet. Tur att jag brukar falla mjukt ;). Sättande under gång, jag gjorde dk och han satte sig lite sent, i övrigt okej. Läggande under gång okej. Läggande under gång, okej. Inkallning, okej men tafflig ingång. Apportering, hämtade apporten med dubbelkommandon. Slätapporten, han satt kvar till kommando men sen var det skall ut och lite lek med apporten innan han tog den. Kom in snabbt men omtag och jag plockade av honom den för snabbt (med flit). Tafflig ingång. Hoppapport, sprang förbi hindret på utvägen men hoppade tillbaka. Taffligt avslut. Apport över A-hinder, gick över på utvägen och sprang förbi på tillbakavägen, taffligt avslut. Framåtsändande, på första kommandot kom han nog inte ihåg vad det var han skulle göra, men på andra gick han ut okej och gjorde ett bra liggande.

platsliggningen kom han till mig efter andra skottet, men med tanke på att han var i obalans och varvad så var det inte konstigt.

Bra saker jag tar med mig…

  • Att han spårade så bra!
  • Att han faktiskt stannade till vid apporterna!
  • Att han under lydnaden är förig och med mig även om han var så totalt i obalans.
  • Att han vill!
  • Att den plaskblöta planen inte var något problem!
  • Att han trots mattens fall bara fortsätter med det han ska!
  • Att han inte störs ut av hundar eller folk!

Vad vi måste jobba vidare med…

  • Apportmarkeringarna
  • Balans i lydnaden, jag måste bli ännu tydligare i min träning
  • Apporteringarna
  • Framåtsändade
  • Träna mer och mer strukturerat!

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar