Sök, lydnad & bara njuta av solen

Japp, som på beställning var det
sol idag också och "järngänget" (jag, Sol & Anna) kom vid
10.30…fikade och pratade en stund innan vi drog igång med lite
sökövningar i det lilla skogspartiet som finns vid klubbstugan.Sol

Gnista fick börja med sökövning, målet för dagen var att hon skulle göra bra markeringar och det tycker jag att hon gjorde…även på dold figge.
Första och andra skicket fick figuranterna sitta synliga på 10 m, igår hade ju Gnista knölat lite på första skicket men idag var hon jätteduktig. Tredje skicket
fick figgen gömma sig i en låda med lock på ca 10 m. Först sprang hon
förbi den, tror inte att hon hade näsan på där, tog tillbaka henne när
hon var för långt iväg och skickade om…då sprang hon förbi lådan ca 5
m innan hon tvärvände, gick fram och kollade runt en kort stund innan
hon tog sin rulle och kom! Duktig flicka!Rött hjärta
Fjärde skicket hade jag tänkt under en låda men den hade fryst fast, bra gick det i alla fall.
Femte skicket öppen på djupet, bra!
Sjätte skicket tog hon en munfull snö innan hon kom tillbaka
till mig utan rulle, skickade om och då tog hon rullen bra och gjorde
ett bra påvis!
Så var det sättanden med "klickhjälp" och idag satte hon
sig mycket snabbare…men det är ju så att problemet tar inte lång tid
att rätta till bara  jag tar hjälp!
På egen hand tränade jag sen framförgående och det gick
ganska bra, inte tio-mässigt eller så men betydligt bättre än vad det
har varit. Jobbar med att vi går ifrån kongen.
Platsliggning tränade vi sen och efter en lite längre
liggning så glömde Gnista sig…eller om hon inte tyckte att det var
värt det eftersom hon glömt anledningen till att ligga kvar kanske? 
Nåväl, efter att hon varit upp två gånger bestämde jag mig för att
lägga korta liggningar så att hon kommer ihåg vad det blir för belöning
och varför hon ska ligga kvar.

Ida fick inget sök idag men jag tog fram en ny pinne som hon skulle nos-dutta på för vittringsapportering.
Dels fick hon nosdutta och ibland sa jag "apport" efter duttningen, kom
sen på att jag bara kunde vänta ut så tog hon upp den. Hon gjorde
ganska bra apporteringar av pinnen tycker jag.
Inkallningar mest bara snabba starter och det går ganska bra.

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar