Vintersök

Efter att ha varit ganska så snöfritt så har det nu kommit dryga decimetern så det är riktigt vackert ute…men det är slut med "gympaskoslydnaden" för en tid…
 
Åkte ut till Öjaskogen för sök, fem ekipage var vi och det var kul med lite nya hundar!
 
Gnista fick gå fullt ut med markeringar och lös återtransport. Dolda figgar på djupet, markering med egen rulle, lösa påvis, återtransporter med klick och belöning ganska så tätt. Tyst matte som inte tjatar och då går det riktigt bra!Skrattar  
Första skicket, vänster, figge, bra ut upp för en liten bergknalle, markerade bra och kommer bra tillbaka med rullen, bra påvis, bra transport tillbaka efter plan.
Andra skicket, höger, figge, gick snett framår i rutan och plockade vinden som kom snett bakifrån, bra markering, bra påvis, bra transport tillbaka.
Tredje skicket, vänster, figge, allt bra!
Fjärde skicket, höger, figge, bra men fick stopp i påvis och återgång i gammal lega där det kaaaanske fanns en liiiiten godissmula kvar…
Femte skicket, vänster, tomt, bra!
Sjätte skicket, höger, tomt, bra!
Femte skicket, vänster, tomt, bra!
Skickade här ut figge på vänster sida medan Gnista och jag gick där ifrån en stund.
Sjätte skicket, höger, tomt, klart Gnista visste att figgen låg på vänster sida! Första gången jag skickade gick hon bara ett grunt framslag men jag fick tillbaka henne och så skickade jag om med lite mer peppning innan hon fick gå och då gick hon bra ut!
Sjunde skicket, vänster, figge, bra ut, bra markering men stannade till en gång på det lösa påviset och ät lite snö. Jag sa till henne och upprepade "visa" så då fortsatte hon ut. Transporten tillbaka var inte riktigt lika bra som tidigare men det kan nog bero på att hon var lite trött…dock inte någon katastrofal transport.
Åttonde skicket, höger, figge, bra ut, bra markering, påviset ropade jag "har hon varit framme" för att få ett svar som ytterligare retning eftrsom hon ätit snö vid påviset innan, Hon for ut bra men hittade nog en tidigare belöningsfläck på vägen ut så det blev ett stopp innan hon fortsatte ut. Nästa gång blir det KOPPLADE påvis!!! Transporten var liksom förra lite mer ofokuserad men inte så att hon drar iväg några längre sträckor utan det är mer att hon hamnar före ett par meter när hon inte håller koll på mig.
 
Som sagt nästa gång det blir påvis så är det kopplade som gäller! Nästa söktillfälle blir det nog systemövnig för att motverka stoppen i gamla legor…utan då är det full fart som gäller. Nu har det blivit skogslydnad ett tag så hon kan behöva få lite "rallysök" också!Skrattar
 
Ida har haft en lite småtråkig dag men det kan hon behöva lite då och då!Blinkar

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar