Det går framåt…

Idag åkte jag till klubben och tränade lydnad, planen var att ta krafttag med apporteringarna. JAG vet ju preciiiiiis hur man ska göra ”efter konstens alla regler”….men FARLEY tycker inte att det är bästa sättet att jobba med apportering ;). Så då är det bara för matten att tänka om och göra saker som man inte borde göra om man vill ha fina apporteringar…men funkar det så är det väl rätt för Farley. 😀

Jag har försökt med ”plocka och avlämnande” övningar, gottaste godiset, lugn och fint….men icke…Farley varvar bara mer och blir frustrerad. Så jag har dragit igång träningen med apporteringarna i den ände som faktiskt funkar och struntat i det här med apporterna. Jag har jobbat en del med själva hindren och att Farley får hämta sina leksaker (bollar och duttar) över hindren. Jag har kört i rätt ordning hela tiden, slät, hopp, A. I början räckte det med att han släppte grejen någon stans vid mina fötter eller kom till mig så jag fick plocka av honom den. Sen gick jag vidare till att han efter avlämnande, framför mig, skulle sätta sig. Vidare till sätta sig precis när han lämnar av och sen att sitta när han lämnar av och sitta kvar även om jag tar grejen ganska omedelbart. Nu har vi börjat med en apport och det har gått bra. Jag tar fortfarande apporten ganska snabbt, men jag behöver inte belöna med leksak efter varje apportering utan jag kan göra det efter den sista (A-hindret). Så faktiskt går det åt rätt håll. 😀

Pass 1-3: Slät apport – Hopp apport – Klättra apport – Framåtsändande Började med att göra två framåtsändanden med target (musmatta). Jag gör transport från den ”rätta” utgångspunkten, men går en lång transport så att han ska få in riktningen. Sen skickar jag ca 4 m från plankanten och lägger ca 5 m från plankant eller ca 2 m från target. Belönar med kastad grej när jag är på väg tillbaka eller har kommit fram mot plankanten. Länkade sedan de tre apporteringarna med framåtsändandet. Lekbelöning efter varje apportering och efter framåtsändandet. Kom under passets gång på att jag INTE ska kommendera ligg när han börjar sakta in eller vända sig. Antingen lägger jag tidigart eller också får han springa fram till target oftare!

Pass 4: BSL/IPO1-lydnaden: Ingång på plan – Hälsning – Fritt följ – Sättande under gång – Läggande under gång – Inkallning – Slät apport – Hopp apport – Klättra apport – Framåtsändande Han skötte sig BRA! Lite småljud, men inget störande. Han håller ihop hela programmet utan belöningar. Första belöning kom efter A-hindret och så fick han belöning efter framåtsändande i form av kamp med dutt och spring.

Pass 5: Rondering – ”Revir” Två svängar rondering 1-5, med ingång på plan, uppställning, vänster om halt, skickande. Det gick fin fint! Inte heller här några störande ljud! Han är duktig han. Sen tog jag fram bitkudden och satte Farley vid 5:an, gick själv upp till utsidan av 6:an med bitkudden och kommenderade ”revir”. Farley är lite i med tänderna i kudden innan han börjar sin anskällning, men rackarns så fint han sitter och skäller. Gjorde om ett par gånger och det blev bättre, men vi får jobba på lite med det där duttandet! Ett par gånger gick jag in i skulet, det gick samma lika….

Pass 6: Slät apport – Hopp apport – Klättra apport – Framåtsändande Avslutade med det jag började med för att ”knyta ihop säcken” och det gick lika bra nu också. Ett ordentligt träningspass med bra träning och pauser däremellan blev det och jag är jättenöjd. Får jag bara fundera lite över spårträningen och få till det bra så är det BSL1 i september! 🙂

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar