Sök & lite annat

Idag var det sök igen så vid 11 träffades vi vid Hammarvallen för färd upp till en fin sökruta. Fyra var vi och jag bestämde mig för att dela ”min” tid så både Ruff och Gnista fick varsitt kort pass.

Ruff var först ut och jag skulle ha en figurant på varje sida, jag tänkte skicka utan någon retning (poppis eller ljud) för att se vad som hände. Innan vi gick upp till rutan så kollade jag vinden och det blåste från höger, så då tänkte jag ta högerfiggen första skicket….den tanken hade jag till jag kom fram till rutan och Dan som hade stigen visade vänster skickställe som låg lite innan det till höger….och jag mitt nöt följer bara anvisningar och skickar dit!!! Åh, så dumt!!! Jag skulle ju när jag kom fram till rutan ”nej, vi tar höger sida först”…men nähä…inte då… Vad hände då? Jo, Ruff gjorde verkligen ett jättebra jobb, han gick ut ca 15 m innan han började jobba framåt och sen ner mot stigen och över, ut på andra sidan och jobbade ut, fick vind och kom fram till fig för att leka med liv och lust! Givetvis utan att ta någon som helst notis på mitt hojtande ;)! Så nu hoppas jag innerligt att jag inte gör DET misstaget på ett bra tag i alla fall. Han är ju en ”vindhund” som gärna plockar luftvittring och det borde jag veta vid det här laget!!! Andra skicket som jag då skulle ha åt vänster så gick jag ut med Ruff ca 10 m i skickriktning, riktade upp och släppte iväg honom på ”sök”, nu gick han rakt och fint ut och tog figuranten, lekte bra här också. När han leker hos figuranterna ska de inte vara rädda att släppa snörena när han börjar gå in i kamp, bättre släppa och bli aktiv med andra bollen istället. Risken finns annars att bollen ”sitter fast” 😉 .

Så var det Gnistas tur, vis av Ruffs pass så fick hon första skick till höger, figurant, egen rulle, löst påvis, belönas med räkost, transport tillbaka till stigen, figurant följde med in. Gick bra. Andra skick till vänster, tomt, ganska så bra, belönade med konglek när hon kom tillbaka till mig. Nu tog jag bort Gnista så figurant kunde gå ut på vänster sida. Tredje skicket till höger, tomt, här skulle jag ha gått fram mer för nu bjöd jag henne i det närmaste skick mot gamla legan och såklart gick hon dit. Fjärde skicket, vänster, figge, gick bara bra!

Eftersom jag ska jobba natt så åkte jag till klubben ett par timmar efter söket, lite prommis, lite träning, lite aktivering men också att bara vara.

Ruff fick göra lite skallmarkeringar på mig, han är duktig men jag får vara noga med att belöna bakåtrörelse. Även om han är bra på att hålla avstånd så kan det alltid bli bättre… Sen växlade vi till övningar där man inte skulle skälla, som att ligga still och sitta still. Jag belönade med korv eller kong och när det var kong så la jag den framför honom så han fick sitta ett tag innan klick+varsågod kom eller bara ett varsågod. Jag kunde också hålla fram den för lite omvänd lockning innan varsågod kom. Han är faktiskt duktig på att växla i intensitet och ställa om till väntan och koncentration. Kom det skall så var det bara att hålla honom i halsbandet och ta bort kongen en liten stund och när han fick nytt försök fixade han det bra.

Gnista väntade jag på som igår, men idag testade jag om hon kom snabbare om hon inte hade kongen…men det gjorde inte så mycket skillnad. Hon sysselsätter sig själv genom att äta gräs och nosa omkring. Efter ca 15 min körde vi i alla fall gång med fritt följ och även idag gjorde hon det riktigt bra. Tyst och fokuserat även om jag trixade lika bra idag med olika övergångar mellan stegförflyttningar och vändningar. Även idag fick hon sitta vid sidan och få kong medan jag höll i halsbandet och det gick bra 🙂 . Kvarsittande körde jag fyra gånger, en gång gick hon upp och då tog vi och gick av plan en stund för en liten prommis på ett par minuter. När vi kom tillbaka och gjorde om satt hon bra. Körde lite fritt följ emellan och sen ett kvarsittande till som gick bra. Sista gången fick hon en inkallning. När jag gick tillbaka och belönade fick hon lite kongkamp med vinst och när det var inkallning fick hon bara verbal belöning och ett nytt moment. Avslutade med kryp, som gick riktigt bra! Jag belönade genom att lägga kongen mellan hennes framtassar och vänta en stund innan jag sa ”varsågod”.

Om annasjyckar

Varför hundblogga? Det här är min träningsjournal, jag kan gå tillbaka & kolla vad jag gjort & hur jag tänkt. Mina vänner kan hålla koll på mig och skulle någon inspireras eller få idéer av det jag skriver så blir jag bara glad! :D Hundnörd ut i fingerspetsarna där hund på längden, bredden & tvären upptar en stor del av mitt liv. Har tränat många olika saker och tycker att det är kul att lära mig nytt. :)
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar